UX research & UI design

Configuratoren "Wereld van Raamdecoratie"

De wereld van Raamdecoratie *

*Deze pagina is nog under construction** Omdat het project onder geheimhoudingsverklaring staat worden belangrijke doelstellingen, data en designs niet getoond of benoemd. Een aantal gegevens zijn daarom verdraaid. Wil je meer weten, neem dan contact op!

Intergamma is het moederbedrijf van de grote bouwmarktketens GAMMA en Karwei. Op de websites van GAMMA en Karwei staan een aantal configuratoren. In deze configuratoren kan (deels) maatwerk samengesteld worden.De grootste configuratoren vallen onder de categorie raamdecoratie. Deze configuratoren waren verouderd en vragen om een nieuwe customer experience. Aan mij werd gevraagd onderzoek te doen naar de ideale klantervaring en deze te vertalen naar een 7-tal nieuwe configuratoren binnen deze categorie: Gordijnen, Vouwgordijnen, Jaloezieën, Rolgordijnen, Duo rolgordijnen, Lamellen en Plisségordijnen.

Mijn rol

UX researcher & UI designer

Webbased configurator

Datum

Jan 2022 -Aug 2023

Uitdagingen

Voor de configuratoren wordt samengewerkt met verschillende stakeholders en leveranciers. Deze configuratoren zagen er daarom allemaal anders uit en paste vaak niet in de stijl van GAMMA of Karwei. Dit zorgde voor een inconsistente beleving van de klant. De uitdaging was om de klantervaring hierin te verbeteren en optimaliseren.Daarnaast draaide de meeste configuratoren op verschillende (soms verouderde) systemen. Intergamma wilde dit graag naar 1 systeem brengen dat in eigen beheer zou komen.Als laatste was er een grote wens om de categorie raamdecoratie meer als 1 wereld op de website te presenteren. Door verschillende leveranciers voor standaard en maatwerk producten stonden deze op verschillende plekken op de website die niet met elkaar in verbinding stonden. Ook was er weinig tot geen extra uitleg of werd er niet ingespeeld op de beleving en inspiratie.

Het project werd opgesplitst in verschillende fases. Eerst moesten de huidige websites geoptimaliseerd worden en klaar gestoomd worden voor de grote aanpassingen die er aan zouden komen.

UX & UI Proces

Het UX proces:Er werd op meerdere manieren onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen naar de wensen en behoeftes van de klant.We hebben een aantal dagen in de bouwmarkten klanten geïnterviewd en prototypes laten testen. Ook zijn er telefonisch interviews afgenomen en is er naar de data gekeken vanuit o.a. Google Analytics.Aan de hand van deze gegevens zijn er verschillende schetsen en prototypes gemaakt die vervolgens weer veelvuldig zijn getest op het hoofdkantoor in combinatie met een live interview. Naast het in kaart brengen van de klantbehoeftes werden ook de leveranciers nauw betrokken. De flow & volgorde waaraan de configuratoren moesten voldoen waren erg technisch en gecompliceerd. Het uitwerken van deze flow was daarom van essentieel belang.

Het UI proces:De designs werden continue geoptimaliseerd aan de hand van prototype testing en de klantfeedback die we kregen. De designs moesten voldoen aan de richtlijnen van het design system. Daarvoor werd nauw samengewerkt met andere UX designers uit andere teams. Omdat we te maken hadden met vele interne en externe stakeholders was het van belang deze continue voor te leggen en was daarnaast de samenwerking met o.a. de front-end developers en back-end developers van belang. Designs werden gemaakt in Figma en ook de prototypes werden hierin opgesteld.

Deliverables

In november 2023 is het grootste gedeelte live gegaan.Een nieuwe category page, nieuwe PLPs, PDPs, configuratoren en de ontsluiting van al deze pagina's.Bekijk ze op karwei.nl GAMMA zal snel volgen